25 April 2020


EKPERIMEN DICACATAN PERJALANAN 9


Makam Hang Jebat | Karimon's Blog
Makam Hang Jebat yang dikatakan di Pulau Besar


File:Hang Jebat Mausoleum (2).jpg - Wikimedia Commons
Makam Hang Jebat di sisi Jalan Hang Kasturi

KE MAKAM HANG JEBAT

Menyusuri lorong Jebat dari bulatan Sang Kancil meniti jejambat kami menghala ke Makam Hang Jebat setelah memasuki Jalan Kampung Kuli.
Makam Hang Jebat terletak di sisi Jalan Hang Kasturi.
Konon ceritanya Hang Jebat dimakamkan di mana tempat ia meninggal setelah Hang Tuah menanggalkan kain bengkung yang melilit isi perutnya yang telah pecah terburai.
Kalau begitu maka di sekitar Jalan Kampung Kuli, Jalan Hang Kasturi, di Lorong  Jebat, di sekitar Bulatan Sang Kancil inilah engkau mengamuk duhai Hang Jebat setelah engkau ditikam oleh rakanmu.  Tentulah banyak nyawa yang melayang oleh mata kerismu.  Tentulah di lorong-lorong ini darah merah melimpah di bumi Melaka ini.
Sungguh sedih nasibmu Hang Jebat.  Tindak belamu untuk seorang rakanmu yang dibunuh dengan kejam tealh membuat engkau bertindak mendepani zamanmu.  Ya. Jebat.  Sesungguhnya engkau telah mendepani zamanmu dari sudut falsafah dan pemikiran.  Engkau bertindak pada ketika alam Melayu berpegang teguh kepada kuasa mutlak Sang Raja.  SEdang titah raja dijunjung penoh, engkau melaungkan slogan ‘Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah’
Begitulah nasib seorang manusia yang mendepani zamannya.  Engkau digugurkan oleh seorang rakan yang mahu engkau bela.  Oh.. betapa sedihnya nasibmu Jebat.   Ketika itu engkaulah pengkhianat yang terkutuk.  Tetapi begitukah engkau sekarang Jebat?
Tidak… sekurang-kurangnya aku menyanjungi tinggi atas sikapmu Jebat.  Sesungguhnya engaku buat ku adalah wira kebenaran bangsa Melayu yang terulung.
Sedih nasibmu Jebat.  Lihat makammu kini.  Dikelilingi oleh rumah-rumah orang tionghua.   Tetapi makam engkau dipelihara oleh pihak yang berwajib.  Mengikut cerita apek yang menjaga hotel tempat aku menginap ini – Makam Hang Jebat dipulihkan dan dililit kain kuning pada setiap hari Jumaat!  Patutlah semasa aku mengunjungi ke makammu ada kedapatan kain kuning melilit nesanmu.
Dan juga.  Beberapa orang muda yang melawat makam si Jebat ini yang ada bersama ketika kami di situ mengatakan sesame mereka “Hei Man, kalau engkau hendak nombor.. menurunlah di sini!”
Sungguh cabul bunyinya untuk diucapkan di atas makam perwira bangsa yang terulung ini.  Perwira yang mati memperjuangkan kebebasan dan kebenaran serta keadilan.
‘Raja adil, Raja disembah.  Raja zalim, raja disanggah!’

Petang 4/5/1985
Di hotel-relax saja kerana ongkos telah limit!

Catitan:
Dikatakan mayat Hang Jebat telah dibawa oleh isterinta Dang Wangi ke Pulau Besar dan dikebumikan di situ.  Kemudian Sultan yang menyedari dan insaf akan kesilapan maka mengarahkan supaya mayat Hang Jebat dibawa semula untuk dikebumikan di Bandar Melaka seperti yang terdapat di sisi Jalan Hang kasturi ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih