27 April 2020

EKPERIMEN DICACATAN PERJALANAN 10



PORTA DE SANTIAGO

Pintu masuk ini adalah satu diantara empat pintu masuk ke Kota Feringgi yang dikenali sebagai 'A Farmosa'.  Pintu masuk ini telah dibina dengan perintah dari AlFonso De'Albuquque pada tahun 1512.  Pada mulanya ia dibina dari kayu.  Kemudian pintu masuk ini telah diperbesarkan dan diperkukuhkan dengan menggunakan batu-batu yang didapati dari runtuhan Istana, masjid dan makam-makam yang terdapat pada masa itu.

Semasa Melaka diserang oleh Belanda pada 1640 -1941, kota0kota dan bangunan tersebut telah musnah.  Tetapi setelah orang Belanda menawan Melaka, pihak Belanda telah membaiki kota yang rosak ini.  Inilah seabnya mengapa terdapat lambang 'Syarikat Hindia Timur Belanda' dan juga tarikh 1670 yang terdapat dipintu masuk yang telah rosak itu.

Pada tahun 1795 hingga 1819, Melaka jatuh ke tangan British dan pada 1807, orang-orang British telah memusnahkan kota tersebut.  Kota tersebut mungkin musnah langsung jika jika tak terdapat campurtangan Sir Stamford Raffle dan Lord Minto.  Pintu masuk itu telah terselamat.  Inilah saja tinggalan dari kota-kota yang dibina oleh orang Feringgi!

(Dari papan penerangan yang terpancang berhampiran Pintu Kota)


Kalau begitu A Farmosa - Engkau begitu mahal.  Nyawamu nyaris-nyaris terkorban oleh keganasan dan dengki dari pesaing manusia kolonial itu.

ptg 4/5/1985
di Pintu Santiago
Duduk rehat-rehat
pukul 6.30 petang.
Orang begitu ramai berkunjung melihat tinggalan sejarah ini pada petang cuti umum begini.  Berbagai jenis manusia ada. Dari orang tempatan dan orang negara barat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih