29 Mac 2020


EKPERIMENT DICATATAN PERJALANAN (Sambungan 1)

Menyedari bahawa hidup ini adalah pencari yang bergerak maka kita harus memahami untuk bergerak.  Kita harus mengetahui apa yang dicari.
Apa yang dicari dalam hidup ini?  Patutkah kita statik berdiri di suatu sudut alam yang luas ini dan membiarkan diri ditewaskan oleh ‘environment’ ?
Maka apa perlunya untuk mengisi hidup?  Bagaimana sewajarnya hidup ini di isi?
Hidup yang berhenti sebelum nadi berhenti bermaksud orang yang mati sebelum mati.  Orang yang tertewas sebelum sepatutnya.
Jadi mistikah kita bermula dan bergerak sekarang?  Sekurang-kurangnya setelah menyedari bahawa hidup ini perlu bergerak?  Apakah sifatnya pergerakan itu?  Apakah yang perlu diteliti sebelum pergerakan telah dirancangkan?
Manusia tetap manusia.  Walaubagaimanapun merekapun mereka berusaha untuk menewaskan alam tetapi sebenarnya alam tetap gagah dan manusia tetap tewas.
Manusia dan utopia. Utopia dan keupayaan.  Apakah keupayaan kita?  Bagaimanakah kita mahu mengambil sebanyak mungkin tenaga potensi ini untukmembolehkan kita bergerak sebebas mungkin, seluas mungkin?  Potensi dan utopia tetap menyebabkan manusia bermasaalah – kerana utopia manusia bersifat terlalu drastik tetapi potensi merangkak lambat.
Dan masalah yang disebabkan jurang antara utopia dan potensi inilah yang membikin manusia bergerak.  Dengan ini juga alam lebih dihidupkan.  Atas fenomina inilah gunung diruntuhkan, laut ditambak, hutan belantar diredah dan kota metropolis hidup.  Manusia selama-lamnya ingin memmenuhi cita-citanya yang tak kunjung padam, sementara potensi menyekat.  Manusia erungkai faktor-faktor penghalang tanpa henti sebagaimana cita-citanya yang tak henti-henti juga.
Dari sinikah kita hidup dan terus dihidupkan.  Generasi ke generasi tamadun digerakkan oleh nafsu (utopia) yang dibendung akal.  Selagi akal menawan nafsu, selagi itulah dunia tidak akan binasa.  Kerana Tuhan menjadikan sesuatu itu ada dengan sebab musababnya.  Dan ternyata sekarang ruang-ruang akal sudah mahu diresapi olh nafsu.  Akal dan alamnya menjadi mengecil sementara alam nafsu mengembang.  Sejauh mana manusia boleh bertahan dari gelagat alam yang kasar lakunya ini?  Alam jika ia bergerak memusnahkan, maka manusia tetap tidak dapat menmpan.  Betapa gagahnya ala dan betapa lemahnya kita!
Menyedari bahawa diri mempunyai potensi yang terhad sementara gerak laku hidup yang melaju maka bagaimana mahu memulainya?
Menceritakan ini kepada seorang rakan menyebabkan dia agak tertarik.  Menyedari dan menginsafi bahawa dirinya juga sebelum ini telah mati sebelum nadi berhenti, tertewas sebelum musimnya untuk tewas, maka demikianlah semangat memarak yang jika dipupuk sudah cukup menjadi daya potensi yang nombor satu.  Jelaslah semangat dapat memulai sebuah perjalanan. 
Bagaimana semangat ini mahu dipupuk sekiranya kita sudah lega dan gembira kerana kehadirannya?  Dan yang meresahkan mengapa semangat membakar begitu lambat dan lewat musim penjelmaannya?  Mengapa ia tidak lama dulu tertonjol dalam diri? Suratan?  Sekuarang-kurangnya dengan mengingatkan bahawa ini satu surata dapat memansuhkan marah diri kita serendah mungkin.  Satu istilah -Suratan itu- agama Islam yang begitu agung fisafatnta yang entah berapa juta umat yang terselamat dari merasa kecewa dan kehampaan yang membencanakan.
Apa yang dicari dalam hidup ini yang sepatunya?  Kita perlu bergeark dan mencari rahsia alam sedapat mungkin.  Melihat alam – meneliti – mengkaji dan mengolahnya kembali dala hidup ini sudah tentu memanfaatkan kehadiran diri. 
Banyak yang belu kita pelajari dari alam.  Terlalu banayak yang masih menjadi rahsia.  Kicau burung dan deru angin.  Larian ombak laut dan puncak gunung.  Pekat awan dan langit biru.  Segala ini adalah rahsia alam yang tersendiri. Yang dapat mengayakan kamus hidup supaya menjadfi lebih kukuh dan jitu.
Apakah yang lebih tenang dari memerhatikan liuk lituk dahan hijau yang dibelai bayu?  Derau ombak yang menghempas pasir? 
Dan begitulah sarjananya kita jika kita mula denga mempelajari, mentafsirkan alam ini. 
Bunga da seorang gadis.  Kumbang dan pria.  Mengapa dua lambing ini menjadi kemestian?  Seoarnag gadis dan bunga adalah paduan dari dunia estetika yang membekalkan alam ini supaya bergerak.  Kumbang dan pria adalah tingkah laku yag tidak pernah berhenti.  Dua ketumbukan ini menghidupkan alam yang tidak sepatutnya mati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih