EKPERIMEN DICATATAN PERJALANAN (Sambungan 3)
Falsafah
lahir dari pengamatan yang tajam dan focus.
Dari ruang falsafah dunia membentuk tamadun. Melalui pengamatan manusia menyimpan maklumat
dan maklumat bertambah sebagaimana masa yang bertambah. Dari kantong maklumat yang warisan sifatnya
manusia mencipta dan mencipta sehingga apa yang diakatakan tamadun
tercapai. Dan tamadun dunia hari ini
sudah mahu terlepas dari runag falsafah?
Dunia sudah nampaknya tidak dikuasai oleh orang-orang yang waras tetapi
manusdia yang gila dan ego. Mengapa?
Pada
kesempatan dalam kembara ini aku ingin sekali merakam peristiwa sepadat dan
setepat mungkin. Dari dalaman diri mahupun bersifat fizik. Agar ianya menjadi
satu jalan aku di dalam perjuangan mengharungi hidup ini dan cita-cita. Agar dapat membentuk satu pemikiran yang
lebih waras dan universal.
Kejiutuan
bukanlah milik manusia secara total kerana kejituan adalah relative
sifatnya. Begitu juga logic yang
mempunyai magnitude yang berbeda. Oleh
itu sedapat mungkin dalam bergerak kea lam idealism sudah tentulah diri
menghadapi rintangan yang mengusutkan daya fikir. Percanggahan yang rumit dan perit. Bebaskan menusia memilih antara dua ruang
yang disediakan?
Hari
Buruh (Labour Day) hari ini. Sehari cuti
am. 1Mei 1984 bersamaan hari Rabu.
Menaiki
bas Express Murni pukul 9 pagi dari Sitiawan tiba di Melaka pada pukul 5
petang. Pukul 1 tengah hari singgah di
Tanjung Malim untuk sarapa tengahhari.
Di Melaka kami terus ke bilik tempat lepak Jamal (driver Syarikat Murni)
di kampong Semabuk Melaka.
Kehidupan
driver begitulah! Pukul 9 pagi dari
Lumut ke Melaka dan pada pukul 5 baru tiba.
Tepat jam 8.30 malam mereka harus membawa bas dari Melaka ke Lumut pula. Bas malam dari Melaka ini tiba kel Lumut
pukul 5 pagi. Mereka relax di Lumut dan
pada jam 9 pagi harus pula bertolak dari Lumut ke Melaka semula. Alangkah ampuhnya seorang pemadu
dipergunakan dan sebagai balasannya dengan gaji untuk secukup sara hidup
keluarga. Alangkah duplicatenya kehidupan
bagi seorang driver bas express. Begitu
ampuh usia di perjalanan yang sama.
Begitulah
seorang driver. Sepanjang usianya di
perjalanan tetapi sebuah perjalanan yang sama tempatnya. Pemandangan di perjalanan bagi mereka tidak
memberi kesan erti yang mendalam.
Pemandangan di perjalanan yang berulang-ulang ini menyebabkan satu
perasaan yang tidak terusik.
Selepas
2 hari di perjalanan mereka akan bermalam di Melaka ini. Selepas itu rutin hidup seorang drebar
berpusing seperti selalu. Mengenali
hidup dan perjalanan seorang drebar ini dapatkah ditafsirkan sebagai satu
kerjaya yang glamour? Atau membosankan?
Puisi
untuk seorang pemandu.
Jangan engkau turuti
lalulintas resah dan duka hidup
kerna di tanganmu
roda-roda sedang meligat
bersamanya
ada nyawa-nyawa dan harapan
Bersamanya
si isteri sedang maengandung
di sisi sang suami yang menyedut dan menghembus
masa silam dan masa depan dengan lelah
Bersamanya
ada sepasang kekasih
Sedang mendakap cinta dan meneguk madu
dengan merkah bibir yang mabuk
Bersamanya
ada seoarang tua yang
sedang membelek masa silam
Dan bersamanya…
ada seorang aku yang rindu
Jangan kauturuti
kerna d tanganmu
roda-roda sedang meligat.
Di hotel Cathay Melaka
1 mei 85.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan