05 Jun 2011

Fitnah Membawa Padah

Subuh tadi aku berkesempatan menghadiri kuliah subuh di surau taman aku. Penceramah adalah seorang professor di salah sebuah pengajian tinggi awam.

Antara yang menarik perhatian aku adalah bicaranya tentang isu fitnah yang melanda senario negara kita dewasa ini. Perbuatan menjatuhkan maruah perseorangan seolah menjadi halal dalam negara kita dewasa ini. Apatah lagi ianya mengutarakan isu lucah yang melampau.

Apakah kita sudah tidak ada kerja lain seolah persoalan seks lucah sahaja yang mewarnai sejarah kita? Sejak fitnah kepada Hang Tuah sehingga kepada fitnah yang menimpa Mahsuri di Langkawi yang kesemuanya membawa kesan hukuman tuhan ke atas seluruh umat melayu selepas itu. Penaklukan Melaka oleh Portugis dan kontangnya bumi Langkawi adalah natijah daripada balasan Allah ke atas perbuatan manusia.

Dan sekarang ada sekelompok manusia mahu menjatuhkan lawan tidak dengan mengemukakan wacana intilektual atau mengemukakan program-program yang terbaik tetapi hanya dengan mereka-cipta fitnah yang tidak dapat dibuktikan dengan benar. Perintah Allah tidak lagi dipedulikan umpama membawa tuduhan ke mahkamah syariah untuk dibicara dalam kes Khazaf.

Aneh mereka yang berpendididikan islam dan mempunyai kedudukan dalam institusi islam pun bisu seribu bahasa dalam mengutarakan hukum dan kebenaran yang digariskan oleh islam.

Tambahnya lagi, kalau dahulu beliau merasa bangga mewakili negara dalam wacana-wacana intilektual peringkat antarabangsa, tetapi kini beliau berasa malu dengan perwakilan dari negara lain apabila mereka menanyakan tentang video lucah dan kisah liwat yang melanda negara. Ada juga yang agak sinis dikalangan mereka katanya.

Seterusnya beliau meminta masyarakat harus disedarkan bahawa fitnah ini harus dibenteras dan dihapuskan sebelum ianya memalukan negara. Kepentingan-kepentingan politik atau percaturan dunia politik tidak seharusnya diwarnai dengan unsur yang sangat tidak bertamaddun ini.

Seterusnya beliau meminta rakyat harus mengubahnya sebelum parah. Harus ada dikalangan umat yang menyeru kepada kebaikan dan mencegah berlakunya kemungkaran. Hanya dengan itu masyarakat dan negara akan mencapai tahap negara cemerlang dengan masyarakat hidup dalam keadaan madani.

fauzirashid
5.6.11

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih