14 Mei 2011

Fitnah & Sumpah

kalau video itu tulen
siapakah pelakunya
kalau benar sk mahu menegakkan yang maaruf
mencegah kemungkaran
bukankah dia ada bersama?
mengapa tidak membuat serbuan
pada masa adegan sedang berjalan?

atau dia sebenarnya pembekal sundal
kepada siapa?

apakah sumpah membuktikan kebenaran?
apatah lagi dengan al-quran yang terbalik
lambang kejahilan yang tersangat

kalau sumpah tanda benar
tak payah bina mahkamah
pencuri boleh lepas bila dia bersumpah di masjid

kalau sumpah tanda benar
aku ingin berdiri di atas sebidang tanah
dan aku bersumpah bahawa tanah itu kepunyaan aku
maka adakah tanah itu sudah sewajarnya menjadi milik aku?

umpama budak-budak
ketika dia terkantoi
diapun berkata "sumpah aku tak tipu...."
walaupun sebenarnya dia telah melakukan penipuan...

fauzirashid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih