07 September 2009

Hairaki

tuan
puan
tuan muda
cik muda
comot
amah

inilah
hairaki rumah

fauzirashid
(comot - seekur kucing)
8.9.09

7 ulasan:

  1. Salam Faziz ar,

    "tapi, amah sudah jadi kapitalisme - pandai minta minimum gaji RM 800 satu bulan, ( + makan, minum, tempat tinggal ditanggung tuan)".

    BalasPadam
  2. salam Faziz ar,

    Drebar? Tukang kebun?

    BalasPadam
  3. Dan, aku warga tempatan terasa dianaktirikan.

    BalasPadam
  4. 'aku rasa macam diperbodohkan oleh pemimpin atasan yang tidak mahu turun lihat keadaan sebenar rakyat yang tertekan dengan himpitan kerja lebih masa untuk menambah secupak dua nasi dan mengaji amah yang gajinya lebih besar dari 'ongkos' ansuran bulanan MyVi..'

    hahah..

    nak ghoyak di sini ilah.. aku tak puashati dengan situasi ini.

    BalasPadam
  5. salam rakan-rakan
    puisi saya kali ini hanya bersifat kemanusiaan.
    dimana letaknya taraf seorang manusia itu...
    soal gaji ini saya berpendapat lebih kepada politik sifatnya. ia saya kira disuarakan oleh pemerintah indon untuk kepentingan rakyatnya sahaja. pada kita kita perlu mempertahankan seperti yang rakan-rakan suarakan...
    tapi bila bicara soal kemanusiaan.. meletakkan amah di bawah sesekur binatang peliharaan saya kira tidak kena...

    BalasPadam
  6. agaknya diorang x perasan kot si comot tu sedara Fauzi... tapi puisi ni simple n best dgn mesej yg kuat... sy x blehla tulis pendek2 mcm sedara.

    BalasPadam
  7. Salam Sdr,

    Ramadan,
    sajak ni memang berkesan dan
    ada ummmph!
    Selamat berjumla Lailatulqadar.

    AMINHAD

    BalasPadam