10 Jun 2009

Heiwajima Eki – Keihinjima Sanbanchi

di steysen
keretapi memuntahkan manusia
yang memburu kehidupan
kulintas sebuah jejambat gagah bersama langkah kalian

di perhentian
seorang gadis sekolah lewat penat menghambat masa depan
kaki-kaki melatam jalan aspal tanpa henti

bas no 24 atau 54 atau 36 membuka pintu
kita beratur ditelan penuh restu
bas yang sarat – berangkat
di bangku muka-muka basi membuka tirai mimpi

seorang gadis menjeling aku dibirai mimpinya itukah?

kehidupan yang penuh lelah. itulah sebuah kehidupan di sini
betapa misti . untuk bersama pada paras yang tinggi

keihinjima sanbanchi
aku yang bergayut, keluar dari kesiksaan yang sempit ini
menghayun langkah mencanai waktu dengan
kerja-kerja yang tak bisa kulangsaikan

fauzirashid
di site shimizu gomi kojo
23.7.87

3 ulasan:

  1. Salam Faziz ar,

    puisi pengalamanmu di negara matahari terbit ...

    BalasPadam
  2. salam patungcendana
    Eki bermakna steysen. Heiwajima Eki - steysen keretapi heiwajima (sebuah steysen di kota tokyo). Keihinjima sanbanchi- sebuah pulau buatan dimana saya menjalani latihan praktik. puisi ini lahir dari menjiwai perjalanan harian saya yang dipenuhi dgn gerak manusia yang pantas. benar kata sdr zul ia merupakan pengalaman saya pada episod itu.

    BalasPadam

Belum bertajuk

  Di sangkak tradisi Dieramnya generasi buat menyambung legasi Menetaslah wajah-wajah baru dari kehangatan kasih